Sofia ja Plovdiv, Bulgaria

Saavuimme Sofiaan 18h matkustamisen jälkeen klo 20. Hostelli oli lähettänyt meille tosi hyvät ohjeet lentokentältä hostellille saapumiseen julkisilla, vaikkakin pilkkopimeässä kyrillisten aakkosten arvaileminen joka kadunkulmassa tuotti omat haasteensa. Aloitin muutama viikko sitten Duolingossa venäjän alkeet ja ne muutama sana ja aakkonen jotka ehdin oppia, on ollut jo käytössä, kun bulgarian kielessä on jonkin verran samaa. Tähän mennessä bulgarialaiset vaikuttavat tosi avuliailta kun niin monet pysähtyivät meitä auttamaan hostellin etsinnässä. Yksi bussilippu makso 1.60 levaa eli 0,85€ ja hostelli 8,5e/hlö/yö kahden hengen huoneessa jaetulla vessalla. Olimme ostaneet etukäteen silkkimakuupussit Vietnam-seurasta ja ne tulivat jo ekana yönä tarpeen. Hostelli oli muuten tosi mukavan oloinen, mutta lakanat eivät tehneet suurta vaikutusta, joten silkkimakuupussiin oli mukava kääriytyä.
Nukuimme melko pitkään ensimmäisenä aamuna, jonka jälkeen lähdimme etsimään lounasta. Päivän suunnitelma oli yksinkertainen: tutustua kaupunkiin ja ostaa aurinkoravsaa. Löysimme 365 association -nimisen yhdistyksen, joka tekee erilaisia ja täysin ilmaisia opastettuja kävelykierroksia Sofiassa. Osalllistumme parin tunnin kierrokselle, jossa kiersimme noin 10 kohdetta keskustan alueella. Kierros oli tosi suosittu ja opas oli tosi hyvä ja kertoi paljon sofian historiasta. Ilalla päädyimme hostellin läheiseen supermarketiin ostamaan ruokaa ja aamupalaa.

Reissun kolmannen päivän olimme ajatelleet viettää Bulgarian toiseksi suurimmassa kaupungissa Plovdivissa, jonne pääsee Sofiasta 2-3 tunnissa junalla tai bussilla. Aamupalan jälkeen suuntasimme juna-asemalle. Ensin jonotimme useamman muun Plovdiviin menijän kansaa lipputiskille, josta saikin lippuja vain seuraavana päivänä lähteviin juniin. Meidät ohjattiin oikealle tiskille, jossa oli niin paljon jonoa, että saimme liput junaan neljä minuuttia ennen sen lähtöaikaa. Seurasimme paria bulgarialaista laiturille, mutta hekin olivat lukeneet näyttöjä väärin, joten päädyimme viereiselle raiteelle vilkuttamaan meidän junan perään. Meitä neuvoneet bulgarialaiset tosin olivat sitä mieltä, että oli virkailijan virhe myydä liput niin myöhään, ettemme edes voisi ehtiä junaan, ja meidän kaikkien pitäisi saada rahat takaisin. Seurasimme heitä takaisin tiskille tästä valittamaan, mutta virkailija ei kuulema voinut antaa rahoja takaisin edes bulgariankielellä asioituna. Tähän mennessä nuoret ovat yleisesti puhuneet melko hyvää englantia, mutta kauppojen myyjät tai asemien henkilökunta ei juuri ollenkaan. Parin euron junalippu oli meidän opiskelijabudjetille kuitenkin oikein sopiva, vaikkakin lippu jäikin nyt käyttämättä.

Seuraava Plodvidin juna olisi lähtenyt parin tunnin päästä, mutta kun meidän tarkoitus oli pistäytyä Plovdividissa vain päiväretkellä, päätimme kokeilla bussia. Liput pystyi maksamaan vain käteisellä, mutta viimeiset käteisemme menivät siihen junalippuun. Samaiset bulgarialaiset, jotka säätivät kanssamme junalippuja olivat myös siirtyneet bussille ja he ystävällisesti lainasivat meille käteistä. Saimme liput tunnin päästä lähtevään bussiin. Moottoritie oli kuitenkin osittain suljettu ja pikkutiet olivat tämän vuoksi aivan tukossa, joten aluksi vaikutti, että matka tulee kestämään ikuisuuden, kun yli tunnin jälkeen olimme matkanneet vain 25 km.
Matkan käytimme maisemien katseluun ohella seuraavan päivän suunnitteluun. Varasimme bussiliput Sofiasta ja Skopjeen, Makedoniaan, jonne sunnuntaiaamulla suuntaamme. Sofia-Skopje -bussimatkan pitäisi kestää noin 5h ja noin seitsemällä eurolla saimme liput.

Sekä Sofiassa että Plovdivissa oli nähtävissä paljon arkeologisissa kaivauksissa löytyneitä rakennuksia. Vaikka muutan sadan tuhannen asukkaan Plovdivissa kääntyminen menikin tosi nopeasti, oli kuitenkin kiva nähdä pääkaupungin lisäksi jotain muutakin. Tuntuu, että Sofian kävelykierroksen ansioista saimme oikeastaan aika hyvän kuvan kaupungista siihen nähden, että vietimme siellä vain päivän.

Plovdiviin saavuttuamme menimme heti ostamaan takaisin päin menevään junaan liput illaksi, jota virkailijan oli ensin hyvin vaikea ymmärtää, ettemme halua lähteä heti vaan ostaa etukäteen liput.

Bulgariasta näimme siis Sofian ja Plovdivin sekä parin sadan kilometrin bussimatkan että junamatkan. Huomenna suuntana Makedonia.