Ljubljana ja Bled-järvi, Slovenia

Saavuimme kuukauden kestäneen Balkanin reissumme viimeiseen kohteeseen Ljubljanaan kahdeksan maissa illalla ja otimme suunnan kohti parin kilometrin päässä olevaa hostellia. Kävelimme pitkin idyllistä joenrantaa, joka oli täynnä ravintoloita ja niissä illallistavia ihmisiä. Keskustan alueella oli menevä tunnelma, kun lähes joka kadunkulmassa soitti katumuusikoita.

Päivä oli ollut pitkä ja sisälsi yli seitsemän tuntia bussissa istumista ja fiilis ei ollut kovin katossa, kun saavuimme hostellille ja huomasimme ovessa lapun, että siihen aikaan illasta sisäänkirjoittautuminen piti tehdä vajaan kilometrin päässä sijaitsevalla hotellilla. Puhelimesta oli akku loppu ja ovessa oli vain epämääräinen kartta, joten päädyimme harhailemaan puolisen tuntia, mutta lopulta löysimme kuitenkin perille.

Koko Ljubljanassa oleskelumme ajaksi oli luvattu sadetta ja ukkosta, joten ensimmäisenä päivänä päätimme ostaa 48 tunnin Ljubljana-kortit, joilla on pääsy kaikkiin tärkeimpiin nähtävyyksiin ja museoihin. Ljubljana-korttiin kuuluu myös kätevästi kaupungin sisäinen bussiliikenne. Käytimmekin passeja ahkerasti heti samana päivänä, sillä kävimme tutustumassa Ljubljanan linnaan, audio-opastetulla kaupunkijunakierroksella sekä ajelimme Ljubljanan jokea pitkin lautalla. Ja näimme piisamin.

Seuraavana päivänä lähdimme kuuluisalle Bled-järvelle, joka sijaitsee vajaan 1,5 tunnin bussimatkan päässä Ljubljanasta Bled-kylässä. Busseja meni parin tunnin välein, joten järvi on sopiva päiväretkikohde. Kiipesimme siellä linnalle, josta oli kivat maisemat järvelle sekä sen keskellä sijaitsevalle saarelle, joka on kuulema koko Slovenian ainoa saari. Koko päivän piti sataa, joten olimme pakanneet mukaan paljon vaatetta, mutta lopulta vältyimmekin pahemmilta sateilta. Ljubljanaan palattuamme kävimme vielä Illuusiomuseossa.

Illuusiomuseossa
Lentomme lähti perjantaina vasta illalla, joten aamupäivällä ehdimme hyödyntää vielä Ljubljana-korttejamme ja käydä etnografisessa museossa ennen lentokenttäbussin lähtöä.

Nyt istumme Ljubljanan lentokentällä ja odotamme koneeseen nousua. Näin jälkikäteen voi todeta, että matkamme etukäteen suunnittelemattomuudessa oli hyvät ja huonot puolensa. Pari kertaa pidensimme majoitustamme paikan päällä, kun halusimmekin jäädä pidemmäksi aikaa. Tämä onnistui, kun emme olleet varanneet majoituksia etukäteen ja olimme vapaita muuttamaan suunnitelmaa. Toisaalta moni ilta venyi pitkäksi, kun vasta illalla aloimme suunnitella seuraavan päivän reittiä ja majoitusta. Oikeastaan kaikissa busseissa tarvitsimme paperisen bussilipun kassalta ja lähes aina vain käteinen hyväksyttiin. Eli toisaalta bussireittejä olisi ollutkin mahdoton ostaa etukäteen, ja näin myös olisi ollut epävarmempaa varata majoituksia, kun koskaan ei tiennyt mahtuisko johonkin bussiin juuri silloin kuin halusi.

Kuukaudessa kiersimme busseilla (ja yhdellä junalla ja lautalla) yhteensä noin 2700 km reitin. Kävimme 16 kohteessa, kahdeksassa eri maassa. Valitsimme melko tasaisesti sekä kaupunki- että luontokohteita, joiden vuorottelevuus oli tosi kiva. Kuukauden aikana ehdimme ottaa 30 Gb video- ja valokuvamateriaalia, käyttää kaksi pulloa aurinkorasvaa ja elää kuudella eri valuutalla. Olimme jokaisessa maassa 2-5 yötä. Sanoisin tahdin olleen menevä, mutta ei liian uuvuttava. Kaiken kaikkiaan kuukausi oli oikein onnistunut, vaikkakin vähän väsyttävä.

Seuraava reissumme onkin Erasmus-lukuvuosi- ja lukukausivaihdot 2018-2019 Ranskassa, jonne suuntaamme elokuun viimeisinä päivinä.