kultturikeskusta ja kouluavustamista

Eilen oli mun eka päivä projekteissa. Kouluavustaminen tapahtuu Barracas nimisessä barriossa, joka on aika köyhää aluetta, mut ei kuitenkaan ihan slummia. Mun hostellilta on noin 45min matka sinne, eli se on tosi lähellä. Turvallisuussyistä tavataan aina sellasen ison tien risteyksessä, johon vastuuhenkilö tulee hakee meiät ja sit kävellään yhessä barrioon ja sinne kerhotilaan. Sanottiin myös, että kävelessä ei suositella kännykän esilläpitoa tai muutenkaan paljon tavaroita mukana. Kouluissa on kaksi vuoroa, silleen et osa oppilaista menee aamul ja osa iltapäiväl. Tää kouluavustaminen ei kuitenkaan toimi koulussa, koska tää on non-formaalia koulutusta. Eli se on sellanen kerhotila, jonne oppilaat tulee halutessaan ennen koulua tai koulun jälkeen tekemään yhdessä koulutöitä. Eli vapaaehtosetki on jaettu aamu- ja iltavuoroon. Mä oon siis ti ja to aamussa. Eilen sinne tuli vaan kymmenisen oppilasta, mut yleensä kuulema noin 30. Eilen mä olin ainut ulkomaalainen vapaaehtonen, ja muut kolme argentiinalaisii. Argentiinassa kuulema on maailman suurin paikallinen vapaaehtoistoiminta.

Sitten on se toinen projekti. Kävin eilen yhden SASin (Subir Al Sur, järjestö joka koordinoi) henkilön kanssa tapaamassa sitä kulttuurikeskusta ja sen vastuuhenkilöä. Sen paikan nimi on Crear vale la pena. Se vaikutti ihan täydelliseltä projektilta! Siellä järjestetään viikottain tunteja eri tanssilajeissa, teatterissa, sirkuksessa ja eri instrumenteissa! :) Ja sit kans jotain maalaamista. Oon ensimmäinen vapaaehtonen, joka menee sinne. Tai siis ei kukaan opekaan saa siel mitään palkkaa eli kaikki on siinä mieles siel vapaaehtosii, mutta tälleen ulkomaalainen ja vaan tietyn ajan. Puhuttiin sen vastuuhenkilön kaa et kysytään niiltä opeilta jos voin avustaa tai vetää jotain tunteja, ja sit muita töitä vois olla tutustumista tollasen keskuksen koordinointiin ja jotain yleisiä kunnostustöitä. Tuolla käy kuulema viikottain noin 300hlöä, jotka on ihan lapsista eläkeläisiin. Se vaikutti tosi kivalta kyl, lauantaina meen sinne ku ne järjestään barbequen henkilökunnalle, nii siellä keskustellaan, et minä päivinä menisin sinne.

Ainut vähän ärsyttävä juttu on että toi on kaukana. Tai se ei oo enää pääkaupunkialuetta. Hostellilta sinne keskukseen eka kävelen bussipysäkille noin 15min, sit meen juna-asemalle bussilla noin 30. Junamatka kestää 1h. Siellä Becar -nimisessä paikassa otan viel yhen bussin, ja asemalta 20min päästä oon siellä. Eli yhteensä matkaan menee noin 2h.  Ja takas sama juttu. Mut ton matkan takii ei oo sellasta päivää, et eka olisin aamulla kouluavustamassa ja sit keskipäivällä ku pääsen nii lähtisin tonne. Mutta huomenna toivottavasti selviää minä päivinä meen.

Oon tällä viikolla ollu muutamilla tanssitunneilla kokeilemassa siellä tanssikoulussa jonka löysin. Mut koska projektista ei viel tiedä, nii en tiedä pystynkö alkaa käydä tanssitunnilla.

Kommentit